Senin, 23 April 2012

NASKAH MAMANDA “TAIKAT TALI JODOH”


Part 01

A       :  Tau gara gua,lebih baik kita mulai.
             Ada lebih baik kita mulai berlaga diudara ?.
          Nang kayapa saudara ?
B        :  Nang kayapa jua saudara ?
A       :  Tersarah buhan kam aja,ayo kita mulai !

“TAIKAT TALI JUDUH”

Harapan 1    : Haura
Harapan 2    : Hausa
Harapan 1    : Bilamana kita telah sampai,dimana kita punya tempat penjaga,
                       Anda lebih baik jika memperkenalkan ngaran,bagaimana saudara
Harapan 2    : Bujur banar saudara
Harapan 1    : Dispandin papander lembut,aku berpangkat sebagai harapan utama
                      Dikerajaan “Kangsupmas”,bagaimana saudara.
                      Aku bisi pantun saudara ai.
Harapan 2    : Boleh mendengar saudara.
Harapan 1    : Dengar akan lah.
                      Mata ku,mata belain dari selatan sampai kepulau kebutu,bila mata
                      Ku memandang bebinian,han inya jatuh cinta lawan aku.
Harapan 2    : Saudara,sebelum aku memperkenalkan ngaran,ada yang handak aku
                      Padah akan,setumat tadi perasaan ku batis ku kerinyitan.Rasa
                      Curing-curing…. Merasa lah ?
Harapan 1    : Merasa banar saudara ai.
Harapan 2    : Indra jayalah mun tehambit tersebut aku bisi ngaran,berpangkat             
                      Harapan ke-2 dikerajaan sungkramat.,bagaimana saudara
Harapan 1    : Kerajaan kangsupmas
Harapan 2    : ooo…iih lah,kerajaan kangsupmas.kada ingat aku.

Harapan 2    : aku kada mau kalah
Harapan 1    : apa, kada mau kalah apa ?
Harapan 2    : Handak bepantun jua nah,tapi sebelum ku bepantun,bujurlah yang
                      Yang kam padahi tadi,ujar ikam apabila kam memandang bebinian,
                      Bebinian nya jatuh cinta lawan kam,tetapi setahu ku ikam belum
                      Beisi pacar artinya tu ada udang dibalik bakwan.
                      Ikam bepantun masalah binian,aku kada handak,aku sudah bisi
                      Pacar. Aku bepantun masalah kejagauan aja “bila jembatan kada
                      Bepaku,balas sedikit bisa tejungkang (bujur kalo) hati-hati lawan
                      Aku,salah sedikit nyawa melayang.
Harapan 1    : Agar kita lebih baik mempersiapkan balai karna sebentar lagi raja
                      akan masuk,bagaimana saudara.
Harapan 2    : bujur banar saudara ai

(Raja datang)

Part 02


Raja             : Ayanda wajir,beparak sini,kemuka.
                      Umalah ….
                      Kayapa kita masuk,atau kayapa ?
                      (berjalan kedepan)
Raja             : Harapan kota maantara kedua juga.kasi muka kepada beta
Harapan1&2 : (Membalikan badan/membalikan muka)
Raja             : Muka lawan batang 8meter setengah,beta handak memasuki balai
                      Persidangan.
Harapan1&2 : Hormat paduka mulia
Raja             : kawalah 8 meter kam
Harapan1&2 : Begemetan paduka
Raja             : Begemetan han,,ayo buka ?
Harapan1&2 : Persyaratan paduka ai,persyaratan gasan paduka
Raja             : Persyaratan leh,bah ku maju blek jar meniwas

(Memasuki balai persidangan)

Raja             : Sebelum beta memperkenalkan diri.
                      Perdana menteri,tukang jahit istana mana.
Perdana.M   : Masih dirumah paduka ai
Raja             : Almagadan bin makbul batuah tersebut punya nama berpangkat
                      Sebagai raja di kerajaan kangsupmas,kayapa ayanda wajir
Ayanda.w    : Bujur banar paduk ai
Raja             : Wani kd bepadah bujur .
Raja             : Betalah raja yang bertata bintang patintan jangkut berlandai duri
                      Nang kayapa perdana menteri
Perdana.M   : (Hormat)
Raja             : 40 anak raja-raja tunduk dan berhikmat dibawah beta.kayapa
                      Mangku bumi.
Mangkubumi: (Hormat)
Raja             : Bagus (memukul tongkat kemeja)
Raja             : Beta senang dihagap seluruh aparat kerajaan,namun sebelumnya
                      Ananda beparak kesini.
Anak raja S  : (maju beparak kedepan)ada apa paduka
Raja             : Aku handak memadah akan banar ai lawan aparat,lawan masyarakat
                      Seberataan.ini tamu dari kerajaan suberang.anak raja suberang.
                      Gagah kaya abahnya. “gampal”
Raja             : Baik.
                      Harapan maantara kedua juga,hati-hati bila punya penjagaan.
Harapan1&2 : Baik paduka raja

Part 03

Panglima perang   : Indra bapagat bantaran aku bisi ngaran,berpangkat sebagai
                                Panglima perang dikerajaan tumpang amat
Panglima perang   : Barang siapa yang wani menatapku,tunduk bagai kan dicabut
                                Beribu urat.amun sudah panglima perang kemedan perang,
                                Pasti dah tekelahi.
            kulihat bendera berkibar diatas tumpul awan, bertanda rapat             kerajaan sudah dimulai.lebih baik panglima kerajaan                                 memasuki ruang persidangan.
Panglima perang   : (memasuki balai persidangan)
                                Harapan maantara kota juga,buka lawang ganal 30 meter,aku      handak masuk kedalam.
Harapan1&2          : (membalikan badan)
Panglima perang   : Baiklah aku handak masuk menghadap paduka
Harapan1&2          : Silahkan tuan ku.
Panglima perang   : (Hormat) panglima perang datang.
Raja                       : Baik.bagus dan patut sebagai seorang panglima                                     perang,sebagai andalan kerajaan tumpang amat.Kada panjang            bicara,silahkan ambil untuk peristirahatan.
Raja                       : Sebelum sidang beta buka,masih ada yang kurang belum                       hadir  dikerajaan kita.Upaya kita berataan tahu apa maksud                    ku mengumpulkan pada hari persidangan ini.
Raja                       : Harapan pertama menghadap kebeta.
                                Sekarang orang harapan pertama,ambili                                                 handapimaunina,suruh secepatnya menghadap kebeta.

Harapan 1              : (langsung pergi dan menjemput Handapimaunina,atas                           perintah paduka raja)

Part 04

(Handapimaunina datang kebalai persidangan (suami istri))

Dam            : ulun ni ngarannya…..
                      Ngaran ulun ni…
                      Ngaran lun tu utuh alil.
                      Ulun ni sayangnya sayang lawn bini lun,lun bisi pantun nah
                      “naik sampan kepulau sabuku,kapal nang teundur.kayaini pang rupa   
                      bini ku”

(suami&istri menghadap paduka raja diruangan persidangan)

(suami istri (Handapimaunina)  : Hormat)

Raja             : Setiap kali disuruh hancapi….. lambat !!!!!!
                      Apa yang digawi.
Inang           : (Menggrutu)
Raja             : Amun aku bepandir,ikam bediam.
                      Amun kam bepandir,aku yang bediam.
                      Mun be-2 bediam,kada sing pandiran namanya.
Dam            : Istri lun ini nah lambat banar,disuruh ganti baju kada mau.
Raja             : Uma baju kaya kalambu.
                      Ayuai sudah,aku ada yang handak diumum akan
                      Istirahat kam,tapi duduk jangan bediri….LAKASI.

Part 05

Raja                       : Aparat berataan aku menyambung yang tadi.
                                Coba kam kesini anada.
Anak raja S            : iya paduka raja mulia
Raja                       : Beparak,ini bengaran yuda sakti anak raja seberang,anak raja                sahabat ku.tau lah jadi sampai kemari buhan kam.Tau lah …..
                                (kada tau) nyata ai kada tau bila ku belum memadahi.jika ku                  padahi,tahu dah buhan kam.
Raja                       : Ini.lihati….. sama lo perawakan lawan anak ku
                                Be-2 ini cagar meneruskan disni,anak ku ryma yang bintang,
                                Kayapa ikam besanding lawan yudi sakti ni.
Anak raja               : Kalo lun ni terserah pian aja.
                                Tapi jalani ai dulu cocok atau kada cocok
Raja                       : masalah cocok kada cocok tu limbah kawin aja
Anak raja               : tapi lun kada beperasaan
Raja                       : aku yang beperasaan…
                                Aija dah…

(Dam menghada paduka raja)

Dam                      : ada yang handak betamu lawan paduka raja
Raja                       : Ada tamu yang handak betamu aku.kenapa hanyar                                bepadah.jika tadi-tadi bepadah.Urangnya kayapa.bila mantap                      kiau aja orangnya.

(Dam memanggil tamu yang ingin bertemu paduka )

(Tamu menghada paduka raja)

Raja                       : Sini kam (Dam) jar kam mantap,kenapa ni kada mantap.

(Raja memerintah tamu untuk duduk)

Raja                       : Kam datang menghadap beta ampun jadi diri seorang raja                       handak beapa… JAWAB !!!!
Raja                       : Apa maksud tujuan,darimana,ngaran siapa.
Tamu                     : Ulun dari pelampung,maksud kedatangan lun kesini bukan                       lain gasan anak lun paduka ai
Raja                       : Gasan anak kam datang kemari,maksud kam apa.to the point                        aja langsung
Tamu                     : ngalih ung ulun memadah akan paduka ai.tapi karna lun                       terpaksa paduka ai gasan anak lun ni nah.anak lun ni nah                setiap hari paduka ai teungut,keganangan gara-gara temimpi                   betamu lawan anak pian ditaman
Raja                       : Jadi intinya apa
Tamu                     : Lun datang handak bedatang paduka ai
Raja                       : Ulang-ulang. Apa jar kam
Tamu                     : Handak  bedatang
Raja                       : Handak bedatang lawan putrid ku,umai-umai.
                                Sini nak.



Part 06

Raja                       : Kam tau lah putrid ku ni bungas langkar,anak kerajaan,harta                    banyak,sugih,ikam melamarkan gasan anak kam.
            becermin dahulu
Raja                       : Apa pendapat kam perdana menteri
Perdana.M             : Benar apa jar pian.orang desa yang ina merigat ni tidak              pantas paduka ai
Anak tamu             : Walaupun kami miskin tapi lun bisi cinta
Raja                       : Cinta kada cukup gasan kawin
Anak tamu             : Tapi lun yakin,cinta kada mandang kedudukan/jabatan                       paduka yang mulia.
Raja                       : Itu ikam,tapi aku memandang
Dam                      : Tapi lun setuju paduka ai apa jar inya tadi.pina nya inya tulus
Raja                       : Ku kada memandang ketulusan,aku memandang orang nya                       kayapa.patut kada lawan anak ku
                                Mangkubumi kayapa ni ?
Mangkubumi         : Lun mendukung aja apa jar pian
Tamu                     : Lun rela mengabdi lawan paduka
Raja                       : Dengari ikam lah,biarkam mengabdi seumur hidup,bila kam               sampai mati,kada kawa menebus taulah kam
Raja                       : Apalagi , kam handak kah lwaan itu
Anak raja               : Kadanya kayatu pang ?
                                Ada pang niat baiknya.
Raja                       : Kam tu kekanakan lagi kada tahu hati dalam buhannya.kalo                   inya handak harta nya aja.
            SEKALI KADA , TETAP KADA !!!!!!!!!
                                Kam pandang dihiga kam  ni nah,urangnya gagah,putih,anak               raja.patut anak raja anak raja.kada anak raja lawan xxxxx.

Raja                       : Panglima perang,jangan lawas meusir
Panglima Perang   : Kam be-3 angkat kaki dari kerajaan ini.

(Tamu pun diusir oleh paduka)





Part 07

Dam                      : Lun teumpat kada nyaman tau lah paduka ai.
                                Lun yang membawa tadi.
Raja                       : Bujur kada nyaman,orang tu lawan orang belilihat.amun                       bajunya bagus,urangnya sugih.hanyar suruh masuk
                                Ni nyata-nyata kada bebaju disuruh masuk.
                                POKOKNYA JANGAN SEMBARANGAN NERIMA                           ORANG !!!!!!!!
Anak raja               : ampun ayahanda,mun melihat kaya ni,lun kada nyaman                       awak,lun handak kekamar
Raja                       : Alasan….. Alasan
Anak raja               : Bujuran.
Raja                       : Aija,dam….. inang antar akan kekamar.
Raja                       : Saba raja ikam lah
Anak raja.S            : hormat paduka yang mulia
Raja                       : Sabar haja,amun ampun kam,kada bakal bukah kalain lagi.                     
(dam inang menghampiri anak raja dan membawanya menuju kamar)

Raja                       : Kesini ananda,kayapa habar kuitan kam disana
Anak raja.S            : Alhamdullilah ayahanda bunda baik.

(Dam datang kembali kebalai persidangan)

Raja                       : Apalagi ni lah
Dam                      : Putri diculik paduka
Raja                       : Maka kam yang meantar
Perdana Menteri    : Yang menculik siapa
Dam                      : kada pinandu lun.
Raja                       : sini kam dam
                                Panglima perang sini kam
                                Ini bujurankah,bekeramput pulang ni.
Dam                      : Bujuran paduka ai
Raja                       : Amun bekeramput,unda sunat pulang kam.
                                Dimana diculiknya,kayapa keamanan didalam.
Panglima perang   : Pengamanan sudah bagus paduka ai.
                                Kayapa inya menculik.
Dam                      : Waktu kami menuju kekamar,ada orang yang menculik.
Raja                       : Putri diculik
Dam                      : Inggih putri diculik lawan bini lun
Raja                       : Amun anak ku,aku khawatir,mun bini kam kadapapa.
Raja                       : Aija,, dengar akan
                                Panglima perang
Panglima perang   : Iya , paduka yang mulia.
Raja                       : Karna ini menyangkut keselamatan putrid ampun bela yang             punya diri.anak beta yang satu-satunya.
                                Beta sendiri yang akan turun langsung,diiringi dengan oleh               seorang panglima perang
Panglima perang   : (Hormat)
Raja                       : Kita cari siapa yang menculik putrid kerajaan tumpang amat,
                                BERANGKAT !!!!!!

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar